Aquesta tercera activitat consisteix en reflexionar sobre les caceres del tresor i explicar que en penso sobre aquestes.
Primerament , per tal què ús faceu una idea de que són les anomenades caceres del tresor us faré un resum de l’article “Internet a l’aula: a la caça del tresor” que Jordi Adell escriu a la “Revista Electrónica de Tecnología Educativa” i que podeu consultar en aquest enllaç: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec16/adell.htm.
Tot seguit, comentaré el que en penso de tot plegat.
QUÈ ES?
Una cacera
del tresor és
un tipus d’activitat didàctica molt utilitzada pels docents que integren
internet en el currículum que consisteix en una pàgina web
amb una sèrie de
preguntes i un llistat d’adreces de pàgines web en les que els alumnes poden extreure les respostes. Algunes caceres, inclouen també al
final “la gran pregunta". Es tracta d’una
pregunta que la resposta no apareix
directament en les
pàgines web visitades
la qual cosa exigeix que els alumnes integrin
i valorin el que s’ha après
durant la recerca.
Segons
Jordi Adell, són estratègies
útils que es poden fer servir individualment o per grups
i que serveixen per adquirir informació
sobre un tema concret; per treballar
la comprensió en la lectura de textos; per aprendre a seleccionar la informació
rellevant, a analitzar-la i convertir-la en coneixement i per adquirir o practicar habilitats i
procediments sobre les Tic,
internet i la navegació per la xarxa.
Finalment, comentar que tot
i que a la xarxa podem trobar infinitat de caceres del tresor Jordi en fa incís
en què és convenient que dissenyem les nostres pròpies caceres ja que podem
adequar-nos molt millor al grup d’alumnes, al nostre currículum, objectius.
QUÈ EN
PENSO?
Primerament
m’agradaria explicar que quan la nostra professora a classe ens va fer navegar
per diferents caceres del tresor vaig tenir la impressió que era una activitat
molt dirigida. Tot i això, a mesura que m’anava endinsant en cada cacera del
tresor sentia que m’engrescava en resoldre els problemes i preguntes que se’m
plantejaven, sentia que estava immersa en un joc i que alhora anava recordant
coses sobre, en aquest cas, la lluna i els pingüins.
Així
doncs, em vaig adonar que aquesta manera d’aprendre resulta molt motivadora, especialment
pels alumnes. A més, el fet que les caceres del tresor es presentin en forma de
joc internàutic, que incloguin imatges multimèdia, sons, cançons, ... fa que aquesta
activitat resulti encara més estimuladora.
Dir també,
que un cop vaig llegir l’article esmentat anteriorment, vaig cercar informació
i vaig “caçar algun tresor” em vaig adonar de la multiplicitat de possibilitats
didàctiques que aquestes tenen. No només permeten
conèixer i aprofundir sobre un tema concret sinó que a més, treballen la
comprensió lectora, la reflexió, la cooperació i multialfabetitzen
als alumnes en les tic, és a dir, desenvolupa les següents capacitats: saber accedir a la informació; utilitzar-la ètica i democràticament; analitzar-la i transformar-la en coneixement;
saber expressar-se de forma textual, audiovisual, multimèdia i hipertextual, i
comunicar-se i col·laborar amb els altres.
Comentar que, tot i que podem trobar a la xarxa infinitat de caceres del tresor
estic d’acord amb Jordi Adell quan diu que el més convenient és que els docents
dissenyin les seves pròpies caceres per tal d’adequar-se millor al grup
d’alumnes, al currículum i als objectius. Per a construir-la, ens diu que cal que
les preguntes estiguin ben formulades, que els recursos web siguin
interessants, estiguin ben connectats amb el currículum i siguin adequats al
nivell dels nostres alumnes. Se’ns dubte, aquests requisits asseguraran que l’activitat
permeti als alumnes aprendre significativament.
En definitiva, les caceres del tresor
són unes eines útils per a que l’alumnat aprengui a aprendre; per a què sàpiguen
cercar informació i seleccionar-la tot sent crític amb aquesta;per a què desenvolupin
la seva autonomia i capacitat de decisió i per a què construeixin coneixement a
través de links digitals tot col·laborant els uns amb els altres.
ALGUNS ENLLAÇOS D’EXEMPLES DE CACERES DEL TRESOR
PER A INFANTIL:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada