dijous, 18 d’octubre del 2012

Les caceres del tresor...Què són? Què en penso?

Aquesta tercera activitat consisteix en reflexionar sobre les caceres del tresor i explicar que en penso sobre aquestes. 
 Primerament , per tal què ús faceu una idea de que són les anomenades caceres del tresor us faré un resum de l’article “Internet a l’aula: a la caça del tresor” que Jordi Adell escriu a la “Revista Electrónica de Tecnología Educativa” i que podeu consultar en aquest enllaç: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec16/adell.htm.

Tot seguit, comentaré el que en penso de tot plegat.

 QUÈ ES?
Una cacera del tresor és un tipus d’activitat didàctica molt utilitzada pels docents que integren internet en el currículum que consisteix en una pàgina web amb una sèrie de preguntes i un llistat d’adreces de pàgines web en les que els alumnes poden extreure les respostes. Algunes caceres, inclouen també al finalla gran pregunta". Es tracta d’una pregunta que la resposta no apareix directament en les pàgines web visitades la qual cosa exigeix ​que els alumnes ​integrin i valorin el que s’ha après durant la recerca.

Segons Jordi Adell, són estratègies útils que es poden fer servir individualment o per grups i que serveixen per adquirir informació sobre un tema concret; per treballar la comprensió en la lectura de textos; per aprendre a seleccionar la informació rellevant, a analitzar-la i convertir-la en coneixement i per adquirir o practicar habilitats i procediments sobre les Tic, internet i la navegació per la xarxa.

Finalment, comentar que tot i que a la xarxa podem trobar infinitat de caceres del tresor Jordi en fa incís en què és convenient que dissenyem les nostres pròpies caceres ja que podem adequar-nos molt millor al grup d’alumnes, al nostre currículum, objectius.

QUÈ EN PENSO?   
                                                                      
Primerament m’agradaria explicar que quan la nostra professora a classe ens va fer navegar per diferents caceres del tresor vaig tenir la impressió que era una activitat molt dirigida. Tot i això, a mesura que m’anava endinsant en cada cacera del tresor sentia que m’engrescava en resoldre els problemes i preguntes que se’m plantejaven, sentia que estava immersa en un joc i que alhora anava recordant coses sobre, en aquest cas, la lluna i els pingüins.

Així doncs, em vaig adonar que aquesta manera d’aprendre resulta molt motivadora, especialment pels alumnes. A més, el fet que les caceres del tresor es presentin en forma de joc internàutic, que incloguin imatges multimèdia, sons, cançons, ... fa que aquesta activitat resulti encara més estimuladora.

Dir també, que un cop vaig llegir l’article esmentat anteriorment, vaig cercar informació i vaig “caçar algun tresor” em vaig adonar de la multiplicitat de possibilitats didàctiques que aquestes tenen. No només permeten conèixer i aprofundir sobre un tema concret sinó que a més, treballen la comprensió lectora, la reflexió, la cooperació i multialfabetitzen als alumnes en les tic, és a dir, desenvolupa les següents capacitats: saber accedir a la informació;  utilitzar-la ètica i democràticament;  analitzar-la i transformar-la en coneixement; saber expressar-se de forma textual, audiovisual, multimèdia i hipertextual, i comunicar-se i col·laborar amb els altres.

Comentar que, tot i que podem trobar a la xarxa infinitat de caceres del tresor estic d’acord amb Jordi Adell quan diu que el més convenient és que els docents dissenyin les seves pròpies caceres per tal d’adequar-se millor al grup d’alumnes, al currículum i als objectius. Per a construir-la, ens diu que cal que les preguntes estiguin ben formulades, que els recursos web siguin interessants, estiguin ben connectats amb el currículum i siguin adequats al nivell dels nostres alumnes. Se’ns dubte, aquests requisits asseguraran que l’activitat permeti als alumnes aprendre significativament.

En definitiva, les caceres del tresor són unes eines útils per a que l’alumnat aprengui a aprendre; per a què sàpiguen cercar informació i seleccionar-la tot sent crític amb aquesta;per a què desenvolupin la seva autonomia i capacitat de decisió i per a què construeixin coneixement a través de links digitals tot col·laborant els uns amb els altres. 

ALGUNS ENLLAÇOS D’EXEMPLES DE CACERES DEL TRESOR PER A INFANTIL:







 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada